Vapaa-ajattelijoiden liiton jäsenjärjestöjen ja Humanistiliiton bussinkylkimainokset ilmestyivät pari päivää sitten katukuvaan Helsingissä, Turussa ja Tampereella.

Mainosten tie julkisuuteen uutisoitiin näkyvästi eri medioissa. Käsittelimme Tampereen osalta asiaa aikanaan TKL:n johtokunnassa ja nyt alkukesästä suoraan liikelaitoksen johdon kanssa.

Ensin Vapaa-ajattelijat halusivat mainostaa bussinkyljissä eroakirkosta.fi -sivustoaan. Seuraavaksi he tarjosivat nyt Helsingissä julkaistua mainosta, jossa todetaan Jumalaa tuskin olevan olemassa.

Tampereen joukkoliikenteessä saa mainostaa. Olemme kuitenkin päättäneet, että mainonnan ei tule perustua negaatioon kolmannen osapuolen kustannuksella. Osuuskauppa voi mainostaa S-etukorttiaan, mutta Keskoa vastaan hyökkäävä “luovu plussakortistasi” -kampanja ei menisi läpi. Tässä tapauksessa järjestöt korjasivat mainostaan siten, että se oli lopulta hyväksyttävissä. Sanatarkalleen “nauti elämästä kuin se olisi ainoasi, koska se on”  ei ole ristiriidassa edes jälleensyntymäopin kanssa, sillä siinäkin tunnustetaan jokaisen tapauskohtaisen elämän ainutlaatuisuus.

Tampereen ja Turun liikennelaitokset vetivät asiassa yhdenmukaista linjaa. Turkulaiset halusivat poistaa mainoksista myös sinänsä hauskan “uskomatonta kesää” -sloganin, joka ei meitä tamperelaisia olisi haitannut.

Tehtävämme on edistää ekologisempaa liikkumista joukkoliikenteen avulla. Jos alkuperäiset mainokset olisi liisteröity busseihin, olisi moni yksijumalaiseen uskoon nojaava henkilö repinyt pelihousunsa ja saattanut jäädä pois bussista. Tämä ei olisi hyödyttänyt TKL:ää tai veronmaksajia millään tavoin. Erityisesti vanhemmat ikäluokat, jotka käyttävät sattumoisin paljon joukkoliikennettä, ovat kasvaneet maailmassa jossa kristillistä uskoa ja oppia käsitteleviin kysymyksiin on suhtauduttu nykyistä herkkänahkaisemmin. Kyse on siis myös kohteliaisuudesta lojaalia asiakaskuntaa kohtaan.

Minun on vaikea uskoa, että fundamentalistisinkaan ateisti ryhtyisi boikotoimaan joukkoliikennettä vastaavasta mutta käänteisestä syystä. Harvemmin ne Kirkon ulkomaanavun mainokset ketään provosoivat.

Jyrkkämielisiä ateismiuskovaisia on ymmärtääkseni Suomessa vähemmän, kuin yhtä jyrkän kristillisen vakaumuksen omaavia. Päättäjänä tavoitteemme on löytää sellaisia ratkaisuja, joiden kanssa kaikki voivat elää.

Oma asiansa on, kuinka pitkälle meidän on myötäiltävä fundamentalisteja, oli heidän dogminsa mikä tahansa. Nyt kyseessä oli kuitenkin neutraaliuteen pyrkivä hienotunteisuus. Kohteliaisuus.

Negatiivisen ja positiivisen mainonnan välinen raja ei tietenkään ole aina selvä. Siksi näitä kysymyksiä ratkotaankin tapauskohtaisesti tavoitteena neutraalius uskonnollisissa ja poliittisissa kysymyksissä.

Mainosten tunkeminen joka paikkaan on mielestäni joka tapauksessa itsessään ärsyttävää. Tampereen joukkoliikenne on linjannut, ettei uusiin hankittaviin busseihin tule lainkaan ulkopuolisten mainoksia. Hyvä niin.