(puhe kaupunginvaltuustossa 12.11.2011. Aiheena Tampereen raitiotien jatkosuunnittelun hyväksyminen. Valtuusto hyväksyi jatkosuunnittelun yksimielisesti, joskin nikotellen.)

Alustavan yleissuunnitelman mukaan raitiotie Hervannasta keskustan ja Lentävänniemen välille on yhteiskunnallisesti erittäin kannatettava hanke. Se maksaa itsensä takaisin ja tuo vielä lisäarvoa päälle. Lisäksi matskustusmukavuus ja toimivuus ovat modernissa raitiotiessä omaa luokkaansa kumipyöräliikenteeseen verrattuna.

Konkreettisina rahahyötyinä voisi mainita kiinteistöverotuoton kasvun arviolta yli puolitoista miljoonaa euroa vuodessa ja joukkoliikenteen liikennöintikustannuksissa saavutettavat kahden ja viiden miljoonan euron välille asettuvat vuosittaiset säästöt. Vertailun vuoksi suunniteltu pelkkiin bussien runkolinjoihin perustuva joukkoliikenneverkosto nostaisi liikennöintikustannuksia nykyisestä melkein neljä miljoonaa euroa vuodessa. Ratikan hyötysuhde on varsin hyvä.

Matkustajille tulee konkreettista hyötyä raitiovaunun mukavuudesta bussiin verrattuna. Ratikka on myös esteetön: sinne vain kävellään tai rullataan sisään. Moderni raitiovaunu vetää myös matkustajia merkittävästi busseja enemmän.

Tällaisina jäävihmaisina päivinä moni ratikkareitin varrella asuva autoilija kysyisi varmaan itseltään vakavasti, miksi skraappaisi autonsa ikkunoita ja pitäisi Webastoa hohkaamassa, kun helpommalla ja halvemmalla kävelee raitiotiepysäkille ja hyppää kyytiin. Raitiotien reitit ovat vakaita ja matkustaminen niin helppoa kuin vain ovesta sisään meneminen voi olla. Monet meistä viettävät viikossa tuntikaupalla aikaa paikallisliikennevälineissä.  Ratikassa voi vaikkapa torkkua, lukea kirjaa, käyttää mobiililaitetta tai vaikkapa tehdä töitä. Ratikka on mukava paikka viettää matka-aikaa ja se vapauttaa ihmisiä ratin ja iskelmäradion ikeestä.

Raitiotie on enemmän kuin vain joukkoliikennehanke. Se on pohjana kaupunkiseudun maankäytön kehittämiselle ja olennainen osa kaupunkikehitystä.

Monien tamperelaisten ainoa kokemus raitiotieliikenteestä on Helsingistä. Siksi on syytä todeta Helsingin ratikkaverkon olevan teknisesti vuosikymmeniä jäljessä siitä, mitä Tampereen moderni raitiotie voi olla. Puhumattakaan raitiotieverkosta, joka voidaan suunnitella Tampereella taloudellisemmin.

Maailmantalouden näkymät eivät ole kovin ruusuiset. Nykyinen elintasomme ei välttämättä ole tulevaisuudessa mahdollinen. Raitiotie auttaa ihmisiä tulemaan toimeen vähemmällä koska monen tarve autoiluun vähenee.

Tampereen kaupungin investointiohjelma on täynnä, mutta ei hätää. Instrumentteja raitiotien rahoittamiseksi on. Kaupunki voi perustaa esimerkiksi Länsimetro Oy:n tai Finnparkin tapaisen osakeyhtiön, jonka lukuun otettaisiin kaupungin takaama laina. Vakuutena olisi raitiotieinfra. Kaupungin joukkoliikenneyksikkö maksaisi yhtiölle käyttömaksua ja osa rahoituksesta tulisi esimerkiksi kaavoitus- ja kehittämiskorvauksia perimällä sekä ohjaamalla kiinteistöveron kasvanutta tuottoa raitiotieyhtiölle.

Esimerkiksi Euroopan investointipankki lainoittaa kohtuullisilla ehdoilla kestäviä liikennehankkeita. Helsinki käyttää EIP:n rahoitusta. Lisäksi olemassa on erilaisia muita julkisen ja yksityisen välillä olevia rahoitusmalleja.

Satsaus moderniin raitiotiehen ei estä bussiliikenteen kehittämistä. Ratikka ja bussit tukevat toisiaan ja uusia bussitekniikka antaa hienoja mahdollisuuksia. Ratikka ja bussit eivät ole vastakkain, päinvastoin molempia tarvitaan.

Raitioteitä on rakennettu viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana ympäri Eurooppaa yli viiteenkymmeneen kaupunkiin. Esimerkiksi Norjan Bergenissä ratikka on menestystarina siitäkin huolimatta, että sen rakentamiskustannukset olivat maastoteknisistä syistä Tampereen ratikkaa kalliimpia.

Nyt tehdyn selvityksen perusteella raitiotie näyttää soveltuvan Tampereelle erittäin hyvin. Nuijitaan siis hanke kerralla jatkosuunnitteluun, jotta pääsemme tekemään lopullista hankepäätöstä mahdollisimman pian. Jos haluamme saada Tampereen ratikan valtion liikennepoliittiseen selontekoon tällä kaudella, hankkeen on edettävä nopeasti. Valtio ei odota ja tamperelaiset ovat odottaneet jo liian kauan.