Prototyyppi Googlen autonomisesta autosta. Kuva: Google
Prototyyppi Googlen autonomisesta autosta. Kuva: Google

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti tänään ryhmämme tekemän aloitteen mukaisesti, että Tampere hakee robottiautojen kokeilualueeksi. Kaupunki hakee siis lupaa ensi vaiheessa rajatun testialueen perustamiseksi. Tämä on loistava päätös, joka tarjoaa Tampereen seudulle mahdollisuuden olla tiennäyttäjänä teknologisessa kehityksessä.

Robottiautolla tarkoitetaan joko osin tai täysin ilman kuljettajan apua liikkuvaa ajoneuvoa. Toistaiseksi robottiautojen käyttö on rajoittunut lähinnä yksittäisiin kokeiluihin eri maissa. Kuitenkin, kuten virkamiesten laatimassa vastauksessa todetaan, automaattinen liikenne on tulevaisuuden “megatrendi”. Se tulee vaikuttamaan moneen asiaan muun muassa kaupunkielämässä. On hyvin mahdollista, että tulevaisuuden autot ovat automaattisesti liikkuvia, tilattavia ajoneuvoja. Oman auton hankkimisesta tulee sen sijaan harvinaisempaa. Tämä johtaisi autojen kokonaismäärän pienenemiseen ja pysäköintipaikkojen tarpeen vähenemiseen. Tämä puolestaan vapauttaisi tilaa esimerkiksi rakentamiselle tai virkistysalueille.

Täysin automaattiset autot voidaan myös suunnitella aivan uusista lähtökohdista, koska tilaa kojelaudalle ja ratille ei tarvita samaan tapaan kuin ennen. Automaattinen liikenne voi olla myös huomattavasti nykymenoa turvallisempaa – kunhan teknologia kehittyy riittävästi.

Suosin kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä mutta jokin aika sitten hankin meille auton. Perheellisenä ihmisenä ja työkiireiden keskellä olen huomannut, että joissain tilanteissa oman auton käyttömahdollisuus yksinkertaisesti päihittää muut vaihtoehdot ja helpottaa arkeamme olennaisesti. Monilla muilla perheillä tai esimerkiksi muuten vain ruuhkavuosissaan painivilla on epäilemättä vastaava tilanne: auto on hankittu välttämättömiin tarpeisiin. Automaattisten ajoneuvojen myötä autojen käytöstä tulisi todennäköisesti tehokkaampaa. Kenties jonain päivänä henkilöautot sukkuloivat kuljetuskeikan jälkeen heti kohti seuraavaa tilaajaa, eivätkä makaa tuntikausia tai päiväkausia talojen pihoissa. Auton omistaminen kun on myös varsin tilaa vievää ja tyyristä puuhaa. Yritimme valtuustossakin vuosikausia saada Tampereelle autojen yhteiskäyttöpalvelua, mutta hanke ei lopulta oikein edennyt. Ehkä tulevaisuus on näiltä osin helpompi.

Visiot ilman kuljettajaa kaahaavista autoista tuntuvat tässä vaiheessa vielä hurjilta ja kaukaisilta. Toki Satakunnankadulla päristelevät, itsekseen liikkuvat autot eivät kuulu ihan lähivuosien todellisuuteen. Tutkija Roy Amara on viisaasti todennut, että meillä on taipumus yliarvioida teknologian vaikutus lyhyellä aikavälillä ja aliarvioida sen vaikutus pitkällä aikavälillä. Tämän päivän päätöksissä kannattaakin hätäilemättä arvioida myös sitä, mitä huomisen jälkeen tapahtuu.

Kuskiton auto on kiehtova, mutta epäilemättä myös hieman pelottava ajatus. Ajat kuitenkin muuttuvat. 1900-luvun alussa hisseissä oli vielä omat ohjaajansa. Nykyään sellaisia nostalgisia erikoisuuksia löytyy vain muutamista hotelleista. Jos näemme tulevaisuudessa robottiautoja laajemmin käytössä, olisi enemmän kuin hienoa ja hyödyllistä, että tähän mahdollisuuteen tartuttaisiin myös tamperelaisessa kaupunkikehityksessä, tutkimuksessa ja elinkeinoissa.