Vastine Aamulehden mielipidepalstalla
”Vihreääkin vihreämmäksi” itsensä julistanut Miska Paulorinne väitti (AL 9.12.) Vihreiden eduskuntavaalikampanjan ”hiertävän vihreitä”. Paulorinne unohti kätevästi mainita olevansa itse SDP:n puolue-aktiivi. Viherpesusta huolestuneiden kannattaisi ottaa kohteekseen vanhat puolueet. Kokoomuksen toivotalkoissa maailma pelastetaan lehtiä haravoimalla ja demareille ilmastonmuutoksen torjunta vaikuttaa merkitsevän lähinnä vihreän verouudistuksen vastustamista ja ydinvoimaflirttailua. Keskustalle ”vain” yksi uusi ydinvoimala oli tunnetusti pelkkä vitsi.
Vihreiden kampanja uudesta Suomesta herättää tunteita, hyvä niin. Väitteet plagioinnista eivät pidä paikkansa. Manifesti on visio politiikan suunnaksi eikä sillä ole mitään tekemistä sanapariin liittyvien tuotemerkkien kanssa.
Toisin kuin Paulorinne väittää, manifestiin sisältyy useita esityksiä. Vihreät haluavat rakentaa tulevaisuutta luonnonvarojen säästeliäälle käytölle ja luoda viheraloille ja palveluihin 50 000 uutta työpaikkaa. Esimerkiksi passiivitalot, sähköautot, pelletit, pientuulivoima, tuotantoprosessien ekotehokkuus ja älykkään liikenteen suunnittelu ovat asioita, joihin liittyy huikea potentiaali.
Politiikassa puolustetaan hanakasti olemassa olevia työpaikkoja. Vihreät haluavat puolustaa myös tulevia työpaikkoja. Tavoitteeseen päästäksemme meidän on mm. tuettava mikro- ja pk-yrityksiä, karsittava byrokratiaa, taattava perustulo ja edistettävä työssä jaksamista. Vihreässä taloudessa ymmärretään, ettei ihminen ole kone.
Pärjätäkseen maailmalla Suomen on kohdistettava uusia investointeja työvoimavaltaisiin aloihin, jotka kuormittavat ympäristöä mahdollisimman vähän. Meidän on tuettava esimerkiksi henkilökohtaisia palvelualoja verohelpotuksilla harmaan talouden hillitsemiseksi ja synnytettävä sitä kautta työpaikkoja. Työn verotusta on alennettava ja vastaavat varat kerättävä ympäristö- ja energiaveroilla siten, että mainittujen alojen kehittyminen helpottuu.
Vihreät ovat valmiita ALV:n 1 % korotukseen, sillä se kohdistuu myös tuontituotteisiin eli esimerkiksi elektroniikkaan tai kiinalaisiin vaatteisiin. Työtulojen verotuksen korotukset sen sijaan kohdistuvat liiaksi työntekijöihin. ALV:n korotuksen yhteydessä pienituloisille on kohdennettava veronkevennyksiä.
Monet työllisyys- ja veropolitiikan rakenteet perustuvat yhteiskuntaan, jota ei enää ole. Tähän haluamme puuttua. Uusi Suomi -kampanjassa käytetään perinteisiä symboleita, sillä niidenkin merkityksen on aika muuttua eivätkä ne ole ääriryhmien tai konservatiivien yksinoikeus.
Valtion tulot ja menot on saatava tasapainoon seuraavan vaalikauden loppuun mennessä. On oikeudenmukaista tulevia sukupolvia kohtaan, ettemme elä velaksi lapsillemme. Vihreä leijona ärjyy siis myös sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden puolesta.
Olli-Poika Parviainen
Tampereen vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu