Mielipidekirjoitus Aamulehdessä 3.11.2015

Tampereen raitiotiehankkeen mahdollinen irrottaminen kaupunkiseudun maankäytön-, asumisen ja liikenteen aiesopimuksesta herättää keskustelua. Viimeksi asiasta kirjoittivat demarivaltuutetut Jari Niemelä (27.10.), Aila Dundar-Järvinen ja Ulla Kampman (28.10.), Tampereen Perussuomalaiset ry:n pj Terhi Kiemunki (30.10.) ja kaupunginvaltuuston 2. vpj Yrjö Schafeitel (TaPu 3.11.).

Erilliset neuvottelut liikennehankkeista tuskin uhkaavat suoraan Tampereen ratikkaa. Neuvottelukierros voi olla myös mahdollisuus käydä asia perinpohjaisesti yhdessä läpi. Ratikan rahoitukseenkin on olemassa paljon muita malleja, kuin pelkästään rahat käteen heti tai ei ollenkaan.

Kysyin eduskunnassa hiljattain ratikan tilanteesta liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä (kesk). Hän ilmoitti valtion olevan edelleen sitoutunut kaupungin ja valtion väliseen aiesopimukseen. Olisin toivonut valtion laativan uuden liikennepoliittisen selonteon, mutta sitä hallitus ei valitettavasti aio tehdä. Raitiotien kannalta asia on kuitenkin onneksi neutraali.

Ratikka on olennainen seudun elinvoimalle. Se mahdollistaa merkittävän täydennysrakentamisen ja parantaa joukkoliikenteemme kapasiteettia olennaisesti. Se helpottaa arkea ja turvaa Tampereen seudun houkuttelevuutta asumis-, opiskelu- ja yrityskohteena.

Ratikka on todettu vaihtoehtojen vertailuissa taloudellisesti viisaaksi hankkeeksi. Ratikan hyötykustannussuhde ja kerrannaisvaikutukset ovat hyviä. Yhteiskunta saa yhdestä ratikkaan sijoittamastaan eurosta helposti kolme euroa takaisin.

Ideat myös bussiliikenteen kehittämiseksi ovat tarpeellisia. Ne eivät kuitenkaan ole vastakkaisia ratikalle. Raitiotie ja monipuolinen bussiliikenne tukevat toisiaan ja molempia tarvitaan.

Tamperelaisten päättäjien ei kannata sahata yhteistä oksaa spekuloimalla hankkeen kaatumisella tai julistamalla kynnyskysymyksiä.

Tampereen kaupungin talousarviossa raitiotien suunnittelurahat kannattaa ehdottomasti säilyttää ja hanketta viedä määrätietoisesti eteenpäin kohti ensi vuoden rakentamispäätöstä.

Olli-Poika Parviainen
Kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu (vihr)